Economy Run 2013 - po dlouhé době s benzínovým motorem
Soutěže Škoda Economy Run se, kromě ročníku 2012, účastníme pravidelně, ale přesto ročník 2013 byl pro nás v něčem nový. Od roku 2009 jsme jezdili dieselovými vozy. Po loňském celkovém druhém místě a vítězství mezi diesely jsme si letos vybrali auto s benzínovým motorem Škoda Citigo 1,0 MPI 55 kW. Jedeme v naší osvědčené sestavě – Marek Tomíšek (řidič) a David Kazda (navigátor).
Je to pro nás nová výzva, ale až v den startu při přebírání vozu si začínáme uvědomovat jak velká. Kromě toho, že na maloobjemový benzínový motor nejsme zvyklí, zjišťujeme, že náš vůz se startovním číslem 18 má najeto pouze 1600 km, takže ještě není pořádně zajetý, což samozřejmě znamená, že bude mít vyšší spotřebu.
Vyjíždíme z Kosmonos, kde je tradičně start i cíl, přes Mladou Boleslav směrem na Nymburk, Poděbrady, Kolín a Čáslav. Na prvních cca 15 km řešíme, jak zobrazíme na palubním počítači aktuální spotřebu, protože se nám tam ukazuje jen průměrná. Nakonec se to daří, takže konečně máme zpětnou vazbu o tom, jak se motor chová z hlediska spotřeby.
První komplikace přichází v Nové Vsi u Kolína, kde je semafor, který pouští vozidla jedním pruhem silnice. Interval semaforu je 5 minut a my v tomto místě ztrácíme celkově 13 minut. Zatím jsme klidní, neboť nám bylo řečeno, že pan inženýr Pálka – pořadatel soutěže – pojede jako předjezdec a čas, který tam stráví, se přičte k časovému limitu všech posádek.
Netrvá to dlouho a jsme u další komplikace. Pár dní před soutěží vznikla objížďka na silnici mezi Chrudimí a Vysokým Mýtem, a tak pořadatelé museli narychlo udělat vložený list do itineráře. Jedeme tedy podle tohoto listu a odbočku vlevo na Nabočany míjíme, neboť v itineráři je značená „až" odbočka na Nahořany. Když však vyjíždíme z obce Kočí, kde tato odbočka měla být, tak nám dochází, že jsme asi měli odbočit na Nabočany, protože v narychlo udělaném dodatku k itineráři je nejspíš chyba. Není to velká zajížďka, ale jalový kilometr a ztracená minuta se na výsledku nepochybně projeví. K uklidnění nám slouží pouze to, že nejsme sami, protože cestou zpět ke správné odbočce potkáváme další posádky.
Po ujetí dalších cca 20 km přijíždíme k železničnímu přejezdu před obcí Dobříkov. Závory jsou dole a my ztrácíme další cenné minuty, konkrétně 4. Ale nedá se nic dělat, budeme to muset dohnat za cenu vyšší spotřeby.
Poslední problém první etapy přichází na jejím konci, několik kilometrů před Kvasinami, kde je cíl této etapy. Na kraji Vamberka je kruhový objezd a navigátor David mi hlásí: „Třetí výjezd." Já se soustředím na to, abych „kruháčem" projel dříve než náklaďák, který se k němu blíží zleva, a nemusel tak zastavit. Nesoustředím se však na výjezdy a „kruháč" opouštím druhým výjezdem, spolu s dalšími dvěma posádkami, které jedou za námi a evidentně se řídí podle nás. Opět necelý kilometr a minuta ztráty.
V cíli první etapy se dozvídáme, že Ing.Pálka strávil na semaforu v Nové Vsi 5 minut a právě tolik tedy bude přidáno k časovému limitu. Jdeme si dát oběd a je nám jasné, že ve druhé etapě budeme muset jet svižněji a spotřeba, která se na konci první etapy dostala k 3,3 l/100 km se už nepodaří snížit k 3 l, což byl náš cíl.
Druhá etapa Economy Run aneb Závod s časem
Je 14:10 a my vyjíždíme do druhé etapy s cílem dohnat časový limit, abychom nebyli penalizováni nebo dokonce diskvalifikováni. I přes průměrně klesající profil trati (Kvasiny leží výše než Mladá Boleslav) spotřeba stoupá, ovšem daří se nám pomalu, ale jistě ukrajovat z časové ztráty, což je momentálně nejdůležitější. Musíme jet bez navigačních chyb, což se nám také zpočátku daří.
První navigační chyba byla způsobená chybou v itineráři, při druhé špatným odbočením řidiče (tedy moje), takže je na řadě David. Za Sobotkou u Jičína se mu daří tento „nedostatek" napravit. :-) Když jedeme po hlavní silnici okolo jedné odbočky, David najednou vykřikuje: „TADY..." a potichu dodává „jsme měli odbočit." Při nejbližší příležitosti se otáčíme, ale máme najeto zase cca o 1 jalový kilometr více a ztrácíme přes 2 další minuty.
V posledních kilometrech už řešíme jen čas a dle našich výpočtů to vypadá na malou penalizaci, protože nám vychází, že jsme těsně nad limitem. Na palubním počítači máme 3,6 l/100 km a tuto hodnotu potvrzuje i následné dotankování. Napjatě tedy čekáme na výsledkovou listinu, jak velkou penalizaci dostaneme a jak si povedou soupeři.
Po zveřejnění aktualizovaných výsledků, ve kterých již figurujeme my, jsme příjemně překvapeni, protože nemáme penalizaci. Do časového limitu jsme se vešli s velkou rezervou, takže jsme asi udělali chybu ve výpočtech. Ale jak přijíždějí do cíle další posádky, tak se postupně propadáme pořadím dolů. Nakonec to stačí na 7. místo z 10 ve třídě B1000 a 17. pozici z celkových 61 klasifikovaných posádek. Vítězové Marek Tribula a Martin Kadlec mají s vozem Fabia 1,2HTP spotřebu přesně o 1 l/100 km nižší než my. Ale jejich auto je s téměř 230 tis. najetých km opravdu dobře zajeté. Při vyhlašování výsledků ale přece jen přichází jedno příjemné překvapení – 2. místo v kategorii MEDIA.
Původně jsme si představovali lepší výsledek, ale nakonec to zase nebylo tak hrozné, jak to vypadalo po dojezdu do cíle. Ale naftové vozy nám sedí mnohem lépe, takže příště se pravděpodobně vrátíme zase k naftě, pokud bude příležitost.